Har du spørgsmål?
mobilvenlig hjemmeside

Mobilvenlig hjemmeside

Vigtigt med et mobilvenligt design af din hjemmeside

Som virksomhed er det vigtigt, at man er tilgængelig så mange steder som muligt, og det gælder derfor også på internettet. Selvsagt skal enhver virksomhed, der ønsker at være synlig og tilgængelig for eksisterende såvel som potentielle kunder, have sig en hjemmeside. Dog er det ikke bare lige at lave en hjemmeside, da denne skal være designmæssigt funktionel og overskuelig, så den er nem at finde ud af. Hertil hører sig, at din hjemmeside skal have et mobilvenligt design, så kunderne uanset placering eller medie, let og enkelt kan tilgå virksomhedens hjemmeside. Spørgsmålet, der følger, er derfor, hvorfor det helt konkret er så vigtigt med responsive design og herunder mobilvenligt design.

Hvad er mobilvenligt design?

Mobilvenligt design er en term, der bliver brugt i flæng med det, der kaldes responsive design, men denne anvendelse er ikke helt korrekt. Responsive design er en brugerflade, der tilpasses den enhed, som hjemmesiden tilgås fra. Det vil sige, at hjemmesidens design tilpasser og skaleres alt efter, om man tilgår hjemmesiden fra computeren, en tablet eller mobiltelefonen. Responsive design er derfor helt konkret en fleksibel brugerflade.

Grunden til, at mobilvenligt design bliver brugt i flæng med responsive design, er, at mobiltelefonen er en af de mest brugte enheder dagen i dag. I virkeligheden er mobilvenligt design blot en underkategori hertil.

Test om din hjemmeside er mobilvenlig

For at teste om din hjemmeside er mobilvenlig eller ej kan du prøve at trykke på linket nedenfor. https://search.google.com/test/mobile-friendly

Stor forskel, større tilgængelighed

Der er stor forskel på om en hjemmeside er mobilvenlig eller ej. Hvis ikke den er det, kan det være yderst besværligt at få det optimale ud af sit besøg på hjemmesiden, fordi der er en god chance for, at man skal zoome ud og ind hele tiden for at tilgå det ønskede indhold. Ydermere kan det give besværligheder i forbindelse med navigeringen på hjemmesiden, da det bliver lettere at ramme forkert, hvis man ønsker at tilgå en af hjemmesidens funktioner. Ved at vælge et mobilvenligt design bliver det for kunderne en del lettere at finde frem til de informationer, som de søger, og de når ikke at blive irriterede eller utålmodige i processen.

En anden af de helt store grunde til at du skal sørge for, at din virksomheds hjemmesides design er mobilvenligt, er, at over 60 procent af alle over seksten år tilgår internettet via deres mobil, og dette er et tal, der er i konstant fremgang.

Udover at hjemmesider med responsive design holder bedre på besøgende og skaber en lettere og tilgængelig brugerflade, kan det også hjælpe til at hente flere kunder ind. Grunden til dette er Googles opdatering tilbage i 2015. Denne opdatering medførte, at når man søger noget på google, vil der ud fra resultaterne stå, hvorvidt hjemmesiden er mobilvenlig eller ej. En anden funktion er desuden, at man kan sortere alle hjemmesider fra, som ikke er mobilvenlige. Det vil sige, at der er en god chance for, at hjemmesider med et mobilvenligt design vil blive set og tilgået mere, og det har bestemt sine fordele, hvis man som virksomhed ønsker at udvide sin kundebase.

Disse ting til sammen er grunden til, at vi til hver en tid vil anbefale virksomheder og andre med en hjemmeside at sørge for, at denne har et mobilvenligt design. Der er ingen tvivl om, at der i løbet af de næste år kun vil komme større fokus på tilgang til internettet via mobilen.