Hvordan øger jeg købskonverteringen på min webshop

Dette er et gæsteindlæg skrevet af Pensopay

Vi kender det alle situationen, hvor vi har besluttet os for at købe et produkt, men herefter kommer en besværlig proces med betalingen, hvorfor vi afbryder. En god betalingsløsning skal altså være bekvem, dvs det skal hurtigt og enkelt at betale. Overfor det står sikkerheden, altså brugerens opfattelse af betalingsformen, og trygheden ved at bruge denne. Den optimale betalingsløsning formår altså at placere sig i fællesnævneren mellem behovet for bekvemmelighed og tryghed.

Hvordan gøres betalingsløsningen bekvem for kunden?

Vores bedste råd er altid at tage udgangspunkt i de lokale betalingsmetoder. Brug det udgangspunkt de har, uanfægtet vi umiddelbart kunne synes vores hjemlige fremgangsmåde virker mere logisk.

Fx hvor PayPal i Danmark hverken er særligt udbredt eller anerkendt, er det i vores naboland, Tyskland, en betalingsform der vælges i mere end 25 % af købene.

Det gælder om at være detaljeorienteret, da det er de små detaljer som kunderne skræmmes væk af. Fx brug af decimaler er ikke ens fra land til land. Afrunding i forhold til valuta, oplysning om pålæg af diverse afgifter eller omkostninger.

Husk at betalingsmuligheder ikke skal overkommunikeres, men de bør være synlige på forsiden og når der skal betales.

Hvordan skaber webshoppen tryghed for kunden?

Skabelsen af tryghed må ikke negligeres, netop fordi der desværre findes mange webshops oprettet med det ene formål at snyde forbrugerne til at købe produkter der aldrig afsendes.

Da webshoppen er kundens touch point, skal den signalere tryghed, og dette kan opnås via formelle og uformelle foranstaltninger.

Formelt gælder det om at få synliggjort hvem kunden handler med, ved tydeligt at vise firmanavn og  virksomhedens registeringsnummer. Benyt som udgangspunkt det danske 8-cifrede momsnummer (CVR/SE-nr) med angivelse af landekoden DK forrest, og i de lande, hvor det er økonomisk muligt at få adresse og selskabsnummer, er det anbefalelsesværdigt, så forretningen fremstår på lige fod med de øvrige konkurrenter.

Desuden er der den mere uformelle legitimering. Eksempler på dette er:  

  1. Vær til stede på de sociale medier. Det behøves ikke være til brug for decideret markedsføring, og undgå halvfærdige og ikke aktive profiler. Sørg for disse er gennemførte og troværdige.
  2. Få lavet testimonials eller lokale kundecases, hvor personer på det pågældende sprog fortæller om deres oplevelse med butikken. Ikke nødvendigvist overdrevent rosende, men blot identificerbart.
  3. Presseomtale kan være svær at opnå, så meget desto mere effektivt er det som dokumentation for forretningens tilstedeværelse i det pågældende land.
  4. Få opbygget en profil på brugeranmeldelsessider som fx Trustpilot. Dette øger også trygheden, og link gerne fra webshoppen.

Internettet gør det heldigvis nemt for kunderne at kontrollere en webshop eller virksomhed, og derfor anbefales det selv at undersøge hvor virksomheden står svagest og efterfølgende forbedrer disse punkter.

Husk også på at forbrugerne har en beskyttelse når de benytter deres Visa og MasterCard, hvis en kunde ikke får leveret deres varer, kan de efter opfølgende kontakt med webshoppen komme med en indsigelse i deres bank og den vej rundt lade handlen gå tilbage. Denne forbrugerbeskyttelse gavner i sidste ende såvel kunder som webshops. Kunder kan uden større risiko vælge en forretning de ikke på forhånd kender.

PensoPay leverer betalingsløsninger til europæiske virksomheder, og er i dag repræsenteret i 12 lande. PensoPay har derudover flere gange hjulpet virksomheder med springet til udenlandske markeder, ved at opsætte betalingsløsningen.

Del dette

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin