7 tips til optimering af dit Google Shopping produktfeed

Dette er et gæsteindlæg skrevet af Andreas fra Searchpartners

Google Shopping har opnået en enorm popularitet og vækst blandt webshopejere de sidste år, og det er ikke uden grund. Som webshopejer kan du nemlig opnå utrolige resultater med Google Shopping, men det betyder også, at du skal optimere dit produktfeed for at få mest muligt ud af dine data.

Datatilførslen er grundlaget for enhver stor Google Shopping strategi, og hvis dine data ikke er fyldestgørende, risikerer du, at det koster dig dér, hvor det gør allermest ondt … nemlig i din lomme.

I dette blogindlæg kommer jeg med en række tips til, hvordan du får et skarpere og mere relevant produktfeed, som tager dine Google Shopping-kampagner til næste niveau.

Fordelene ved GTIN i Google Shopping

GTIN (Global Trade Item Number) er efterhånden blevet en væsentlig del af optimeringsprocessen, og det skyldes især, at GTIN er påkrævet, hvis du er reseller af produkter. GTIN oplyses almindeligvis af producenten af produkterne, som du sælger. Hvis du derimod er den eneste sælger af nogle specifikke produkter, er GTIN ikke påkrævet.

Det reelle spørgsmål er dog, hvilke fordele du opnår ved at levere GTIN’s til Google; udover at opfylde deres krav? Her er et par grunde til, at GTIN’s er vigtige:

  1. Google bruger GTIN’s til at trække relevant info om produkterne fra leverandørens katalog og herudfra placere din annonce i en auktion med andre forhandlere af samme produkter. Annoncerne tager udgangspunkt i leverandørens katalog og tilsidesætter optimeringer foretaget i dit produktfeed.
  2. Optimering af dine produkttitler er faktisk en af de vigtigste funktioner i dit produkt feed, og det er altså hér, du skal bruge størstedelen af tiden. En af de vigtigste ting at begynde med i optimeringen af dine produkttitler er at sørge for, at vigtige søgeord er inkluderet. Du skal selvfølgelig sørge for at afspejle produktinformation og søgeord fra din hjemmeside, så brugerne finder de samme oplysninger. Jeg anbefaler, at du sørger for at have de vigtigste oplysninger og søgeord i begyndelsen af titlerne. På den måde er du sikret, at de vigtigste oplysninger bliver vist først, hvis dine produkttitler skulle blive afskåret på resultatsiden.
  3. Det plejede at være ”best practice” at ændre farverne i produktfeedet til noget, som brugerne ville søge efter. Et eksempel på dette er et produkt, hvor farven er ”Midnight blue”, men som så ændres til ”mørkeblå” eller ”blå”. Det medfører dog afvigelser (og registreres som mislykket optimering), når Google crawler mikrodata på dine landingssider og ikke kan matche farven i produktfeedet med den på landingssiden. Du skal altså lægge denne ”best practice” på hylden og lade farverne være, hvad de er.
  4. Konkurrencedygtige priser spiller en stor rolle i din strategi, og der findes en række intelligente løsninger, som kan være med til at holde øje med prisudsvingene inden for dit produktområde. Det betyder, at du på daglig basis kan køre priskontroller og se, hvordan din pris er sammenlignet med dine konkurrenters. Disse data kan du trække ind i dit feed og bruge i et dynamisk prissætningsværktøj, hvor du opretter etikker, som tilkendegiver, hvordan du ønsker at byde (på baggrund af, hvor konkurrencedygtig dine prisfastsættelser er).
  5. Produktbillederne er det første, som brugerne ser, når din annonce vises. Derfor vil du gerne sikre dig, at du bruger billeder, der er æstetisk flotte og ikke mindst retvisende. Du skal blandt andet sørge for, at billederne er i høj kvalitet, og derudover bør produktbeskrivelserne også matche billedet (farve, størrelse, materiale osv.).
  6. ”Regular expressions”, også kaldet regulære udtryk på dansk, er en sekvens af tegn, der enten bredt eller snævert definerer et søgemønster i din produktfeeddata. Det betyder, at du kan oprette mere fleksible definitioner for ting som mål, segmenter, målgrupper, indholdsgrupper og visningsfiltre. Regulære udtryk kan bruges på mange måder, og du kan eksempelvis finde og erstatte dobbeltord, fastsætte størrelser på én gang og meget mere. Funktionen er yderst hjælpsom til optimering af datafeed og især, hvis der arbejdes med store datafeed.
  7. Salgskampagner fører normalt til høje klikfrekvenser og lavere omkostninger per konverteringer. Har du eksempelvis en online tøjbutik, og kører du en salgskampagne på 25 % på alle T-shirts i løbet af foråret, kan du sætte denne i brug i dit Google Shopping produktfeed ved at oprette den i Google Merchant Center først. Disse kampagner kan køre i op til 3-4 måneder ad gangen uden opdatering. Hvis du har flere kampagner, som ofte skal ændres, kan du med fordel bruge Google Promotions Feed til at uploade dine kampagner til Google Merchant Center.

Vil du gerne vide mere om de forskellige typer Google Shopping-feeds og optimering heraf, kan du tage kontakt til Andreas Lang fra Search Partners, som dette indlæg er udarbejdet i samarbejde med.

Del dette

Del på facebook
Del på google
Del på twitter
Del på linkedin